Rubriky
Závody na motorkách

Rallye (motocykly)

Nebudeme si nic nalhávat. Dnešní mladá generace je věčně zabedněná za počítačem, leží v posteli s mobilním telefonem a chatuje s kamarády na internetu. Mnohdy ani neví, co vše by mohli místo těchto věcí ve svém volném čase dělat. Máme tolik sportů, které zde jsou po dlouhá léta a přitom si myslíme, že se do popředí začaly dostávat až v této době. Dnes si řekneme něco o ralley sportu, který se vám dokáže představit v mnoha barvách.

Počátky rallye

Počátky Rallye se datují na rok 1976, kdy se francouzský motocyklový závodník Thierry Sabine zúčastnil motocyklového závodu. V polovině trati – za polovinou africké části na pomezí Čadu a Libyezabloudil v pohoří Tibesti. 

Došel mu benzín a musel tak strávit několik dní bez vody a bez jídla. Boj o přežití. To by asi nejlépe popsalo to, jak se Thierry v tu dobu cítil. Rozhodl se, že pokud přežije, vrátí se do Afriky jako organizátor bezpečného závodu a dokáže se postarat o každého závodníka tak, aby bylo úplně jedno zda je to profesionální závodník či amatér. 

On se do Afriky skutečně vrátil a 26. prosince roku 1978 byla odstartována první rallye. 

Thierry Sabine
Thierry Sabine

Historie cestovních endur

Endury neboli také cestovní cendury jsou dnes velmi poptávanými na trhu motocyklů. Jsou mezi lidmi známý především v oblasti Rallye a Dakaru, ale sedlají je také obyčejní lidé, kteří věří, že se někdy v budoucnu dostanou na cestu kolem světa. 

Příběh těchto cestovních endur spadá již do roku 1973, kdy se cestoval Ted Simon vydal na cestu kolem světa na motocyklu zvaném Triumph Tiger. On sám ho nazval Jupiterem. V té době se po pár zkouškách zjistilo, že cestovat se dá na čemkoli, ale záleží spíše na tom, zda motocykl vlastníte nebo ho máte pouze půjčený. Prožitek z vlastního motocyklu je totiž o hodně větší než z motocyklu, který si půjčíte na den, dva nebo měsíc.

Důležitým prvkem je také to, aby byl motocykl správně sestrojen – přizpůsoben na cestování kolem světa. 

Motocykl Teda Simona
Motocykl Teda Simona

V roce 1979 se konal první závod z Paříže do Dakaru a právě tento závod zaznamenal klíčovou roli ve vývoji Rallye – změnil totiž celkové požadavky pro motocykly, které na trať vyjedou. 

• Motocykly musí přežít všechno. 
• Musí být spolehlivé. 
• Disponovat svou rychlostí. 

A právě na tomto základu vznikla nová řada strojů, které jsou schopné dlouhého cestování a mají dobrou přístupnost i v terénu. 

Motocykly, které v soutěži rallye přečkali očekávání

YAMAHA XT 500

Rok 1979. V podmínkách, které kdysi nebyli úplně dobré zvítězil na tomto motocyklu francouzský jezdec Cyril Neveu. Tento motocykl byl jednoválcový terénní motocykl, který byl chlazený vzduchem. Musel projít menší úpravou, aby cestu vůbec překonal – větší nádrž, ochrana motoru a skříňka na nářadí, které nesmělo v povinné výbavě chybět. 

BMW R 80 G/S

Tento motocykl byl stvořen pro Dakar. Představil se poprvé v roce 1980, kdy tato soutěž probíhá na jihu Francie ve městě Avignon. Motocykl poskytoval dojezd přes 350 km. Klasicky nesměla chybět ani větší nádrž, která pojmula 38 litrů paliva. V roce 1981 zvítězil na tomto motocyklu Hubert Auriol a R 80 G/S se stala pro příští ročníky favoritem. 

HONDA XR 550 

Honda XR 150l

Tento lehký motocykl s výkonem 32 koní a hmotností 136 kg porazil svou jednoduchou konstrukcí věhlasný kolos BMW. Jeho nástupcem byla HONDA XL 60, která byla představena v roce 1983 v Dakaru. 

BMW R 100 G/S

Pokračujeme v řadě BMW. Tento model zvítězil již v roce 1983 a představil ho opět již zmiňovaný Hubert Auriol. Motocykl disponoval větším objemem motoru než jeho předchůdce – z 800 kubíku se jeho objem zvětšil na 1000. Tato řada vyhrála Dakar i v roce 1984 a 1985 a právě v těchto letech se dostala do popředí zájmu mezi příznivci tohoto sportu. 

Motocyklů, které byly v tu dobu pro Rallye plně využívány, je opravdová spousta. Tak jako u každého sportu si ale každý musí najít opravdu to, co mu sedne a to nezjistí jinak než zkouškou. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *