Rubriky
Závody na motorkách

Silniční motocyklové závody

Závody silničních motocyklů mají i v ČR svou tradici. Které akce patří k těm nejznámějším? A které zajímavosti jste o nich možná ještě netušili?


Tradice závodů silničních motocyklů v ČR

 
Silniční závody motocyklů jsou rychlostní soutěže pořádané na uzavřených nebo přírodních okruzích s pevným asfaltovým povrchem.
Ve světě se v současné době primárně tyto závody pořádají zejména na moderních motodromech. V Česku však svou tradici především závody na přírodních okruzích. Ty mají jedinečnou atmosféru jak pro samotné sportovce, tak i pro diváky.
 

Mistrovství světa silničních motocyklů (MotoGP)

 
Asi nejpopulárnější akcí tohoto typu je Mistrovství světa silničních motocyklů alias MotoGP. Dokazuje to i s skutečnost, že v roce 2022 se jede už 74. sezóna tohoto seriálu. Jednotlivé závody se pojedou v rozmezí od 6. března do 6. listopada 2022 po celém světě.

Valentino Rossi

V Česku se až do roku 2020 jezdil také podnik nazývaný Velká cena České republiky silničních motocyklů alias Grand Prix ČR. Jednalo se o o nejslavnější motoristický závod v tuzemsku, který měl svou tradici už od roku 1950.
 

Velká cena Brna

 
Mezi lety 1987 a 2020 se na Masarykově okruhu v Brně jezdila Velká cena Brna. Tradiční závody se konaly vždy v srpnu.
Na původním přírodním Masarykově okruhu se přitom závodilo už od roku 1930. O 15 let později pak na scénu přišel první roční Velké ceny Československa V roce 1987 byl dostavěn okruh v podobě, v níž ho známe dnes.

Letecký snímek Masarykova okruhu v Brně

V novodobé historii si na okruhu v moravské metropoli nejlépe dvedli zahraniční jezdci, a to konkrétně Max Biaggi ve třídách do 250 a 500 ccm a v MotoGP a Valentino Rossi ve „stopětadvacítkách“.

Důvodem pro ukončení pořádání celé akce bylo zejména to, že promotérská společnost Dorna si vyžádala náročnou opravu dráhy.

Odhad ceny se vyšplhal na 100 milionů korun, což ovšem město ani kraj nemohlo financovat pod vlivem propadu příjmů v souvislosti s s pandemií koronaviru.

Dnes tak už Česko má i v této sérii své jediné pomyslné želízko v ohni. Je jím závodník Filip Salač, který jezdí za tým Gresini Racing Moto2 v kategorii Moto2. Karel Abraham i Jakub Kornfeil už svou kariéru motocyklového závodníka oficiálně ukončili.

Tradice však s koncem brněnského závodu zcela nevymizela. V Česku se však pořádá i řada jiných závodů silničních motocyklů.
 

O Cenu Bohumila Staši – Dymokury

 
K zajímavým událostem patří například ta nazvaná O cenu Bohumila Staši, která se koná pravidelně na podzim na okruhu u středočeských Dymokur. Pod záštitou Road Racing Club se zde jezdci utkávají na přírodním okruhu, který měří 3210 m. Ke znovuobnovení tradice závodění na této trati došlo v roce 2013, jezdilo se zde však původně už v roce 1998.
 

Velká cena Bohumila Staši – Brno

 
Ani Brno se však nemuselo s motocyklovými závody zcela rozloučit. Tuzemská špička motocyklových závodníků na přírodních okruzích se proti sobě utkává ve Velké ceně Bohumila Staši, která se jezdí na Masarykově okruhu. Tradiční podnik se koná pod taktovou CAMS. Podnik svým názvem upomíná na výkon Bohumila Staši ve Velké ceně Československa.
 

300 zatáček Gustava Havla – Hořice

 
K významným tuzemským závodům s dlouhou tradicí se řadí i 300 zatáček Gustava Havla. Jezdí se v Hořicích v Podkrkonoší od roku 1936. Nynější název má celá akce jako připomínku na Gustava Havla, známého českého závodníka, který patřil mezi úspěšné české sportovce. Název odkazuje i na to, že jezdec po 12 kolech na okruhu ujede právě 300 zatáček.

Hořice

Cena města Jičína – Jičín

 
Současná podoba tohoto podniku odkazuje na legendární motocyklový závod Cena Prachovských skal a obnovena byla roku 2013. Tradice tohoto sportu ve východočeském městě sahá až do roku 1949. Zlomovým se pak stal rok 1952, kdy se v tomto místě jel první ročník už zmíněné Ceny Prachovských skal.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *