Rubriky
Závody na motorkách

Závody na ploché dráze

Plochá dráha jsou motocyklové závody, které se jezdí na oválu. Jezdci mají speciální motocykly a v České republice je hlavním kláním tohoto sportu Zlatá přilba.
 

Dráhy na závody

Závody se hrají na různých drahách, které odpovídají také ročním obdobím, v letních i zimních měsících. Klasická, travnatá, ledová a dlouhá dráha. Dráha měří 260 až 425 metrů. Dráha je ve tvaru oválu a závody se jezdí převážně na prašném povrchu. Závody se jezdí na několik jízd. Závodí 4 a více jezdců. Soupeří spolu jednotliví závodníci, dvojice nebo celá družstva.

Na ploché dráze se jede po směru hodinových ručiček. Jsou na tento sport uzpůsobeny speciální motocykly, které nemají brzdy a stupňové převodovky. Ty dosahují maximálně 120 km/h. V závodech je možné, aby jely jen motory o stejném obsahu. V České republice se jede závod Zlatá přilba.
 

Zlatá přilba

Závod plochodrážních motocyklů Zlatá přilba se jede každý rok a koná se v Pardubicích. Tento závod vznikl v roce 1929 a založil jej Adolf Trnka, Ladislav Polák a František Hladěna.
 

Plochá dráha

Hlinitá plochá dráha má obvykle 200–400 metrů. Nejvíce prestižní závody jsou Speedway Grand Prix a mistrovství světa jednotlivců je Speedway World Cup. Závody na ploché dráze se hrají v Polsku, Švédsku, Dánsku, Velké Británii, Austrálii, Německu, USA, České republice, Rakousku, Finsku a dalších zemích.
 

Motocykl na jízdy po ploché dráze

Plochodrážní motocykl je stroj, který má dvourychlostní převodovku. Konstrukce motorky je uzpůsobena k tomu, aby motocykl jezdil smykem. Motor jede na alkoholové palivo. Při plochodrážních závodech jsou motocykly nakloněny a jezdec má pokrčené koleno, kdy leží téměř na zemi. Technické předpisy umožňují využívat jen určitou část elektroniky.

Minimální hmotnost je 80 kg. Motocykl nemá brzdu, maximální výkon je 48–51 kW, palivo methanol, motor je o hmotnosti 28–30 kg.
 

Historie závodů ploché dráhy

První závody se konaly roku 1920 v Severní Americe. Tento sport se však zrodil v Novém Jižním Walesu v Austrálii. Vznikl zde způsob ježdění, kdy jezdci naklonili stroj, tak že jeli kontrolovaným smykem v zatáčkách. V roce 1923 Novozélanďan Johny Hoskins vymyslel způsob, jak na dráze uspořádat motocykly.

Tento sport se brzy rozšířil také do Anglie, v hrabství Essex byl uskutečněn první závod v roce 1929. Anglie je vhodnější pro závody, než Austrálie a proto se zde jízdy na motocyklech na ploché dráze uchytily lépe. Konají se tu ty nejlepší závody s nejlepšími jezdci, kteří pocházejí z celého světa. Také fanoušci jezdí na závody zdaleka.

Dalšími zeměmi, kde jsou oblíbené, je Švédsko, Polsko, Česká republika a Dánsko. Dráha se po každých 4 startech upravuje, povrch je škvára a štěrk. Je kropena a vyrovnávána, což umožňuje jezdit po dráze ve smyku. Na suchém povrchu by to nešlo. Lemována je obrubníkem a mantinelem.
 

Jak se jezdí plochodrážní závody

Startuje 16 jezdců, a jezdí se 20 rozjížděk, kde nastupují vždy 4 jezdci. Startují 5x. V České republice se používají motocykly chlazené vzduchem typu JAWA, Weslake, Godden. V Česku je dráha, která měří 1000 metrů a byla postavena v roce 1922 v Mariánských lázních. V 50. letech byla kvalifikována Česká republika na mistrovství Evropy. Jezdilo se zde na strojích Jawa.
 

Ledová plochá dráha

Vznikla ve 20. letech. Motocykly jsou uzpůsobeny ledovému povrchu. Ledová dráha nejprve sloužila k tomu, aby se trénovalo i v zimě na letní závody, z čehož se časem stal samostatný sport. Jezdí se na větších motocyklech, které mají výkon 70 koní a nejčastějšími používanými stroji jsou opět Jawy, pocházející z Česka. Mají lehké rámy z karbonových a hliníkových slitin. Průměrná rychlost 90 km/h.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *