Kdepak loňské sněhy jsou? Doby, kdy bylo motocyklové Šestidenní v České republice hojně sledovanou sportovní událostí, jsou nenávratně pryč. Stejně tak patří minulosti i největší úspěchy československých jezdců. Enduro se zcela nezaslouženě v posledních desetiletích stalo sportovní Popelkou, kterou sleduje jen omezený počet motoristických příznivců.
Co jsou motocyklové enduro soutěže?
Pod názvem enduro se skrývají motocyklové závody na přírodních tratích s hlinitým nebo hlinitopísčitým povrchem. Samotná trať sestává z přejezdů a testů. Klíčová část soutěže se uskutečňuje na testových částech, kdy se měří čas průjezdu. U přejezdů čas není měřen, ale je nutností dostavit se včas na začátek dalšího testu. Přejezdová trasa obsahuje i kontrolní místa, jimiž jezdec musí projet. V opačném případě je penalizován a může být vyloučen ze soutěže. Některé trasy vedou částečně i po běžných komunikacích, kde se musí jezdci řídit pravidly silničního provozu.
Endurová a motokrosová motorka není totožná
Enduro motorky by nikdo neměl zaměňovat s těmi motokrosovými. Naprostý laik si jistě na první pohled povšimne toho, že enduro disponuje světly, SPZ a stojánkem. Je to logické, protože jinak by nemohlo vyhovovat předpisům provozu po pozemních komunikacích, po nichž probíhají některé přejezdy. Podobně je rozdíl zřejmý i ve velikosti nádrže. Motokrosové motorky ji mají o něco menší než endura, což má spojitost s tím, že se v enduru jezdí na delší vzdálenosti.
Motocyklová šestidenní má dlouhou tradici
Nejslavnější soutěží v enduru je Mezinárodní motocyklová šestidenní, což je týmová soutěž s bohatou historií, která sahá až do roku 1913. Tato soutěž je týmová a jejím cílem bylo vždy v první řadě důkladně prověřit odolnost a vytrvalost jezdců i strojů. Je pochopitelné, že během času doznala soutěž celé řady změn. Do roku 1969 byla hlavní cenou Mezinárodní trofej, o niž soutěžily reprezentační týmy na motocyklech domácí výroby. Po změně pravidel roku 1970 soutěží jezdci o Světovou trofej (World Trophy) na strojích podle svého výběru. Vítězové soutěže se současně mohou chlubit titulem mistrů světa.
Českoslovenští jezdci patřili v minulosti mezi největší postavy.
Šestidenní
Českoslovenští jezdci sklízeli v minulosti celou řadu úspěchů, když dokázali zvítězit hned v 15 ročnících. Celkem se na vítězstvích podílelo 35 jezdců, z toho řada z nich opakovaně. Na tato vítězství se ale už neúprosně snesl prach zapomnění, když poslední vítězství bylo dobyto před neuvěřitelnými 40 lety. Zatímco tehdy znal jména hlavních hrdinů Květoslava Mašity, Josefa Císaře, Jozefa Chovančíka nebo Stanislava Zlocha skoro každý sportovní fanoušek, dnes něco řeknou jen hrstce sportovních nadšenců a pamětníků.
Legendou endura je Květoslav Mašita
V Síni slávy Mezinárodní motocyklové federace je jediný Čech, a to právě Květoslav Mašita. Ten bývá považován za nejlepšího jezdce v historii endura vůbec, když se mu povedlo vyhrát Šestidenní hned šestkrát. On sám je odpůrcem současného systému, který podle něj ztratil své kouzlo. V moderních Šestidenních totiž závodí Trophy Team pouze ve čtyřech lidech a je povoleno opravovat, což se dříve nesmělo. O tom, že se v minulosti jednalo skutečně o lákavou a prestižní soutěž svědčí mimo jiné skutečnost, že se jí v amerických barvách zúčastnil i slavný herec Steve McQueen.
V letošních výsledcích elitní kategorie česká jména nenalezneme
V letošním roce proběhlo motocyklové Šestidenní ve francouzském Le Puy en Velay a zvítězila v něm Velká Británie před Itálií a Španělskem. Čeští zástupci se závodů v elitní kategorii vůbec nezúčastnili! Na druhou stranu potěší zpráva, že český motocyklový tým KBS ÚAMK Unhošť opanoval klubovou soutěž v sestavě Kryštof Kouble, Jakub Hroneš a Jaromír Romančík, což se podařilo poprvé od roku 2011.