Rubriky
Závody na motorkách

Motokros

Dnes máme spoustu sportů, které mladí i staří mohou ve svém volném čase dělat. Mnohdy ani nevíme, co je na daný sport potřeba, zda je důležitá nějaká zvláštní výbava nebo stačí jen obyčejná helma a podobně. Motokros je druh motocyklového sportu a závody se směřují na uzavřené terénní tratě. Je potřeba, aby byly motocykly přizpůsobeny pro jízdu v terénu, a tak na nich můžeme navíc najít nějaké další součásti. Motokros se dělí do výkonových kategorií, podle kubatury neboli objemu. 

Trocha historie motokrosu

Motokros se již od jeho počátků, které se datují na 20. léta minulého století, rapidně rozšiřoval po celém světě. Po 2. světové válce, kdy se vše začalo nějak pomalu vracet do normálu, usoudila Mezinárodní motocyklová federace, že by bylo dobré uspořádat soutěž, ve které by se porovnaly výsledky jednotlivých zemí. Díky tomuto rozhodnutí vznikl Motokros národů, jehož úplně první ročník byl odstartován 20. července 1947. Tato soutěž probíhala nedaleko nizozemského Haagu. 

Na počátků lidé nevěděli, jakou sílu motokros bude mít a někteří se i obávali silných strojů. Proto bylo původně rozmýšleno tak, že se Motokrosu národů mohou zúčastnit motocykly, které mají kubaturu do 500 ccm. 

První Motokros národů ovládla Velká Británie ve složení závodníků:
• BILL NICHOLSON
• FRED RIST
• BOB RAY

Druhý ročník této soutěže, který se konal v srpnu 1948 v Belgii přinesl už trochu zajímavější program. Do Motokrosu národů bylo přihlášeno více zástupců, a tak byla lidem naskytnuta úžasná podívaná. Vítězi se stali domácí – Belgie (NIC JANSEN, MARCEL COX, ANDRE MILHOUX). 

Britové vyhráli do roku 1960 deset ročníků tohoto Motokrosu národů a Britská motocyklová federace také věnovala do dalších ročníků novou trofej – ta byla později pojmenována podle tehdejšího viceprezidenta sportovní komise FIM PETERA CHAMBERLAINA, který byl obrovským zastáncem motokrosu. 

Další soutěže pro jinou objemovou kategorii
• V roce 1961 byla zavedena také kategorie pro jezdce v objemové kategorii 250 ccm. 
• V roce 1980 se také FIM rozhodlo zavést týmovou soutěž pro kategorii do 125 ccm. 

Velké změny ze světa motokrosu

Britové se stále drželi na předních příčkách, ale pro nás jako pro Čechy byl důležitý rok 1968, kdy se v moldavské Kišiněvě poprvé prosadila reprezentace Sovětského svazu. 

Velké změny poté přichází s nástupem japonských motocyklů, kdy se jako první začala představovat značka SUZUKI. Ale ani YAMAHA, HONDA a KAWASAKI nebyli od jejich vzestupu daleko. 
Hojně se začali prosazovat američtí jezdci, kteří se v roce 1974 objevili i na bedně. 

Naše reprezentace se i nadále zlepšovala a obrovský úspěch přišel v roce 1975, kdy v Sedlčanech vydřel tehdejší československý tým pohár. Tato skupina se značně podílela na tom, aby se začal hojně motokros rozvíjet i u nás. Tato reprezentace se představila v sestavě:
• ANTONÍN BABOROVSKÝ
• JIŘÍ CHURAVÝ
• MIROSLAV NOVÁČEK
• ZDENĚK VELKÝ

Zlomový okamžik

Zlomový okamžik na řadu přichází v roce 1985, kdy se představil nový formát soutěže a to kombinace všech tří tehdejších objemových kategorií (tudíž 125ccm, 250ccm a 500ccm). 

Britové se vzdalují od stupňů vítězů a předním příčkám vládnou Američané. V jejich týmech se za ta léta, kdy tato soutěž probíhala, vystřídalo několik hvězd, které mnozí znají i dnes – DAVID BAILEY, RICK JOHNSON, JEREMY MCGRATH a mnozí další. 

Motokrosové závody ve světě v současnosti

Motokrosovým závodům i dnes nadále vládnou Američané, jak je obecně známo. V dnešních sestavách můžeme najít jména jako jsou: 
• JAMES STEWART
• RYAN VILLOPOTO
• RYAN DUNGEY
• JAKE WEIMAR
• IVAN TADESCO,…

Tito muži táhnou Ameriku neskutečně vpřed a i díky nim dnes mají na kontě nespočetně mnoho ocenění. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *