Rubriky
Závodní motorky

Motorky KTM

Přední výrobce terénních motorek, který však exceluje i na poli silničních motocyklů, kol, aut i dalších dopravních prostředků – to je KTM. Odkud tato slavná značka pochází, a jak se vyvíjelo a stále ještě vyvíjí portfolio produktů z dílny KTM?

Zrod v podhůří Alp

V roce 1934 přišel rakouský inženýr Johann Trunkenpolz s myšlenkou založit si opravárenskou dílnu pro osobní automobily, a to přímo ve své domovině, konkrétně v městečku Mattighofen. O pár let později rozšířil pole své působnosti také na prodej motocyklů a aut značek DKW a Opel. V té době nesla jeho dílna název Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen.

Poválečné období nabízelo nespočet příležitostí k hospodářskému růstu, a proto tehdy Trankenpolz přišel na trh s vlastními motocykly. Model R100 z roku 1951 byl jeho prvotinou, a zůstává tak symbolem společnosti KTM až dodnes.

V 50. letech se pak stal hlavním akcionářem firmy obchodník Ernst Kronreif, který společnost registroval pod jménem Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen. V rámci postupného přechodu na světový trh se pak pro firmu vžil zkrácený název KTM. Společnost pak v průběhu let jméno ještě několikrát měnila, charakteristická třípísmenná zkratka však zůstala zachována.

I přes počáteční úspěchy se však v minulosti společnost KTM neubránila také odvrácené stránky trhu, když v roce 1991 musela vyhlásit bankrot. Původní koncept firmy se tak rozpadl na čtyři nezávislé subjekty, věnující se jednotlivě motocyklům, jízdním kolům, topení a nářadí. Postupně se KTM dostala z nejhoršího ven, a dnes opět září na pomyslném výsluní mezi předními výrobci svého oboru.

Úspěchy KTM na závodní dráze i v terénu

Motocykly KTM se prakticky od prvních modelů uvedených na trh aktivně účastnily nejrůznějších motocyklových soutěží. Nevedly si přitom vůbec špatně – například již v roce 1956 sklízely motorky úspěch v podobě zlaté medaile na Mezinárodním šestidenním závodě v kategorii enduro.

Výraznější úspěchy pak přišly v 70. letech, kdy společnost vstoupila do profesionálního motosportu jakožto samostatný tým. Její barvy hájil mimo jiné Guennady Moisseev, který v roce 1974 získal titul mistra světa v motokrosu do 250 ccm.

Ani v 21. století neměl tým KTM nouze o výhry. Postupně se stále více orientoval právě na off-roadové závody a motokros, kde se mu daří umisťovat se na vrchních příčkách až dodnes. KTM má tak na svém kontě přes 37 světových titulů v závodech cross-country rallye a je 15tinásobným vítězem mistrovství světa ve témž oboru.

KTM – nekorunovaný král (nejen) evropské produkce

Za poslední desetiletí se žádnému jinému evropskému výrobci motocyklů nepodařilo společnost KTM z trůnu nejúspěšnějších firem vyvíjejícím jednostopá vozidla sesadit. Ani ve světě však nepatří firma k neznámým jménům. Pod jejich agendu aktuálně spadá například výrobce motorů Husqvarna či firmy Gas Gas nebo WP Suspension, které se věnují výrobě motorek i jejich součástí.

KTM stanovila směr vývoje výkonných jednoválců o výkonu přes 100 koní. Kvalitu a výkonnostní potenciál modelů KTM je třeba považovat za jeden z pilířů úspěchu značky KTM.

Základní myšlenkou KTM je ušlechtilost, výkon a dobrodružství
Společnost KTM se prezentuje mottem READY TO RACE, tedy PŘIPRAVEN K ZÁVODU, a tato myšlenka se následně promítá i do současné ideologie firmy. Motocykly KTM se orientují do světa, kde vítězí jen ten nejrychlejší, kde se každá chyba může ukázat jako osudová, a kde stopky zkrátka nelžou.

Stejně jako u všech ostatních výrobců motocyklů a automobilů je budoucnost značky KTM neodmyslitelně spjata s elektrickými motocykly. KTM od roku 2020 nabízí elektrický terénní model Freeride EX-C a do budoucna má v plánu tuto nabídku dále rozšířit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *